שפות-עברית, אנגלית, ערבית, ספרדית

מרכזי עברית תשע"ו

 בשפה העברית יש כשבעים אלף מילים. בשפות האירופאיות - כרבע מיליון. באנגלית - קרוב למיליון. אז מה? אז נהדר! כי רק שפה רזה, כזו שיודעת להיות גם ארכאית וגם ממזרית (אבל מבינה שהיא חייבת לעלות במשקל) מצליחה לשתף רבים כל כך בכתיבה יום יומית של המילון המדובר שלה. ויש מצב שזה מצליח? חבל על הזמן!

                                                              רוביק רוזנטל ודורי בן זאב, מספרים בחדוות הלשון.

 

צוות עברית : ורד בירנבאום, איריס זלברברג, אור בראון, שושי בלסברג, מירה'לה שפירא, עוזי שטיין ורוני קלאוס.

 

השפה העברית היא לא רק מילים שמתחברות למשפט. השפה היא התרבות שלנו והיא משקפת אותנו ואת פנינו.  במרכזי שפה התלמידים ישתמשו בשפה הדבורה והכתובה. המפגש ייעשה דרך האזנה, דיבור, קריאה וכתיבה. מפגש עם סוגות שונות - סיפורים, שירים, טקסטים מידעיים, פרסומות, מתכונים ושעשועונים למיניהם.

מטרת מרכזי השפה היא לשפר, להעשיר ולטפח את השפה העברית ולאפשר לכל אחד לבנות משמעות והבנה אמיתית של השפה תוך יכולת ביקורת והערכה לכתוב.

מרחב עברית : במרחב עברית ניתן להשלים פערים, להתקדם בקצב אישי, לעבוד על פרויקטים אישיים, להכין שעורי בית ולמצוא במרחב מקום המאפשר מפגש פתוח עם השפה העברית בכל דרך יצירתית העולה על רוחכם.

מרחב עברית הוא מרכז פתוח לכל תלמיד בבית קשת ומכתה ג' ומעלה.

***מרכזי עברית מוצעים על פי שכבות גיל. תלמידים אשר מרגישים שמתאים להם להשתייך לקבוצה אחרת מוזמנים לפנות למורה המלמד או לחונך.

 

בית קשת

כיתה א', רכישת הקריאה והכתיבה- ורד בירנבאום

כיתה ב', ביסוס קריאה

וכתיבה- איריס זילברברג

מרחב עברית-ורד ואיריס

 

 

יסודי

עברית ג'- איריס

עברית ד'- אור

עברית ה'- שושי

עברית ו'-מירה'לה

מרחב עברית- אור ומירה'לה

חט"ב

עברית ז'- מירה'לה

עברית ח'- מירה'לה

כיתה  ט'- עוזי

חט"ע

כיתה י' , לשון לבגרות - עוזי

כיתה י"א ,לשון לבגרות  – רוני

 












מרכז כתיבה יוצרת –  נעם ברטוב

מיועד לתלמידי ח'-ט'.

פעם בשבוע נפגשים בקבוצה וכותבים. השיעור מתחיל בדרך כלל מתרגיל מונחה, וממנו יוצאים לכתיבה חופשית. במהלך השנה נייצר יצירות באורכים שונים ומסוגים שונים – סיפור קצר, מחזה, שיר, ונלמד לשתף, להקשיב ולתת משוב מעמיק ובונה. 


נשים בעולם

מרכז לזח"ט

לילך שגב-ישראל

נעסוק בביוגרפיות של נשים מתקופות שונות, תרבויות שונות ותחומים שונים, וביצירתן/תרומתן לעולם, ונצא מתוכן לעיסוק בסוגיות של מגדר ופמיניזם. נתנסה בעבודת חקר אישית.

 

לכתוב אוטו/ביוגרפיה

מרכז לה'-ו'

לילך שגב-ישראל

נעסוק בביוגרפיות וביצירות של סופרים/ות, משוררות/ים ויוצרים, וביצירותיהם, ובדרך שבה הן שלובות זו בזו ומשפיעות זו על זו. נשתמש בהן כהשראה להתנסות במגוון צורות של כתיבה: ביוגרפית, אישית, בדיונית ועוד.

 

ביוגרפיה – מה זה?

מרכז לג'-ד'

לילך שגב-ישראל

נעסוק בביוגרפיות של אישים מתקופות שונות, תחומים שונים ומקומות שונים, נצא מתוכן לעיסוק בשאלות רלבנטיות לאישיות, לתחום העניין ולתקופה. נתנסה בעבודת חקר אישית.

במקביל נתנסה במגוון צורות של כתיבה: אישית, ביוגרפית, בדיונית ועוד.



סופסיפור

ענת שני

 מיועד לכיתה ד', ממשיכים וגם מתחילים מוזמנים להצטרף.

פעמיים בשבוע ניפגש ונפליג בדמיוננו אל בין דפי ספריה של אשכר ארבליך-ברפמן, סופרת שיצרנו עמה קשר בשנה הקודמת והשנה נרצה להעשירו. בשעה אחת נקרא ביחד ובשניה נכתוב בעצמנו, בהשראת הספר.




לשון לקראת בגרות


עוזי שטיין

מיועד לתלמידי כיתה ט'.

מטרת המרכז: נלמד חלק ניכר מהחומר הדרוש לבחינת הבגרות בשנה הבאה. נעשיר את העברית שלנו באמצעות מפגש עם טקסטים מסוגים שונים, ובאמצעות למידת ביטויים שונים.

תכנים: הפרקים העיקריים שילמדו: סמנטיקה, תחביר, תורת הצורות עם דגש על הפועל, הבנה והבעה עם דגש על טקסט טיעון.  הקורס יתבסס על הספר "מילה טובה מאוד"

דרישות: נוכחות, השתתפות בשיעורים, הכנת שיעורי בית והגשתם לעתים, בחנים ומבחנים.

ההערכה  תתייחס לדרישות המרכז - נוכחות, השתתפות בשיעור, הכנת שיעורי הבית, הבחנים והמבחנים.


לשון לבגרות שאלון א'

עוזי שטיין

מיועד לתלמידי כיתה י'.

מטרות המרכז: להעשיר את השפה העברית וליהנות במפגש עמה.

הכנה ובחינה של התלמידים בחלק מהחומר של בחינת הבגרות (היבחנות בבחינה הפנימית): הבנה והבעה – בעיקר טיעון, תחביר, וצורות. הציון בבחינה הפנימית יקבע לאורך כל השנה בבחינות, בחנים ועבודות.

תכנים: הפרקים העיקריים שילמדו: סמנטיקה, הבעה, תורת הצורות (פועל ושם), המילונים. הקורס יתבסס על הספר "בין המילה לטקסט" (שרעבי וגנאל).

דרישות: נוכחות, השתתפות בשיעורים, הכנת שיעורי בית והגשתם לעתים, בחנים ומבחנים.

ההערכה  תתייחס לדרישות המרכז - נוכחות, השתתפות בשיעור, הכנת שיעורי הבית, הבחנים והמבחנים. במהלך השנה התלמידים יתנסו במשוב הדדי, בעיקר בנושא סיכום קטע.

לשון לבגרות שאלון ב'

רוני קלאוס

מיועד לתלמידי כיתה י"א.

מטרת המרכז: להכין את התלמידים לקראת בחינת הבגרות בשאלון ב' בלשון, שמהווה הרחבה והעמקה של החומר שנכלל בשאלון א' בלשון (המיועד כיתה י'). העשרת השפה העברית , הנאה במפגש עמה.

תכנים: החטיבות העיקריות בלימוד תהיינה: א. הבעה (כתיבת תשובה וכתיבת מאמר טיעון) והבנה (של טקסטים טיעוניים) ב. תחביר ג. תורת הצורות (פועל+שם).

דרישות: נוכחות, השתתפות בשיעורים, הכנת שיעורי בית והגשתם לעתים, בחנים ומבחנים.

ההערכה  תתייחס לדרישות המרכז - נוכחות, השתתפות בשיעור, הכנת שיעורי הבית, הבחנים והמבחנים. במהלך השנה התלמידים יתנסו במשוב הדדי, בעיקר בנושא החיבור.



סימן שאלה

מורה: מירב נירהוד

קבוצות גיל: ג-ח

 במרכז סימן שאלה יש לנו הזדמנות לגלות מה מעניין אותנו, להבין מה האפשרויות שלנו ללמוד ולחקור בתחום זה, ולשתף אחרים במה שגילינו. יש אינסוף דרכים ללמוד ועוד יותר מזה ללמד, ואנחנו מנסים ביחד לטעום מהמגוון, ולהבין על עצמנו – איך אנחנו מלמדים, איך אנחנו לומדים.

יש לנו הזדמנות מרתקת ללמוד מאחרים – לפגוש כל אחד בתחומי העניין שלו, וללמוד ממנו בדרך אותה הוא בחר להביא.

מקום חשוב במרכז ניתן למשוב, שאנחנו נותנים לעצמנו, ולאחרים. נלמד להתבונן על מה אנחנו ממשבים, ואיך אנחנו נותנים משוב בצורה שאפשר ללמוד ממנה ולהשתפר.

על מנת להשתתף במרכז יש לדעת קרוא וכתוב ברמה סבירה, וכן להתחייב לנוכחות פעמיים בשבוע ולביצוע מטלות במרכז ובבית.


בכיתה ז' נקרא המרכז קשר משפחתי . בשנה זו הנושא השנתי הוא "המשפחה שלי", וכל הפרוייקטים האישיים סובבים סביב נושא זה.


ערבית

ערבית למתחילים

רוני קלאוס

מיועד לתלמידי כיתה ו'

מטרת המרכז:

מבוא – מאפייני השפה הערבית, לימוד קרוא וכתוב בערבית, אוצר מילים בסיסי, קריאת טקסטים פשוטים, הצגת יסודות, יצירת תחושת קרבה אל השפה והתרבות הערבית.

תכנים: הקורס יתבסס על תכני הספר "שפה מספרת תרבות", המדגישים את הדמיון בין הערבית לעברית ומרחיבים לגבי נושאים הקשורים בתרבות הערבית והמוסלמית. נתייחס גם לערבית המדוברת הפלסטינית. בנוסף לספר ולחוברת העבודה, ניעזר גם בקלטות שמע, בקלטות די-וי-די ובמשחקים, במטרה להפוך את הלימוד לחוויתי יותר.

דרישות: נוכחות, השתתפות בשיעורים, הכתבות הכנת שיעורי בית והגשתם לעתים.

ההערכה  תתייחס לדרישות המרכז  -נוכחות, השתתפות בשיעור והכנת שיעורי הבית.


 ערבית שנה שניה

רוני קלאוס

מיועד לתלמידים משכבות גיל שונות, שסיימו שנה אחת של לימודי ערבית.

מטרת המרכז

לסיים את לימוד האותיות. להמשיך לקרוא, לכתוב, לשחק, להעשיר את אוצר המילים שלנו, בערבית מדוברת ובעיקר בערבית ספרותית, ולשפר את ההיכרות שלנו עם השפה והתרבות של שכנינו.

 

תכנים

המשך ישיר של תכני "ערבית למתחילים". סיום למידת הקריאה והכתיבה.

 

דרישות: נוכחות, השתתפות בשיעורים, הכתבות הכנת שיעורי בית והגשתם לעתים.

ההערכה  תתייחס לדרישות המרכז  -נוכחות, השתתפות בשיעור והכנת שיעורי הבית.


 ערבית שנה שלישית

רוני קלאוס


מיועד לתלמידים משכבות גיל שונות שסיימו שנתיים של לימודי ערבית.

 

מטרת המרכז

להעמיק את הידע של התלמידים בהיבטים שונים של השפה הערבית, לקראת הקמת מגמת ערבית לבגרות בשנה הבאה.

 

תכנים

במחצית הראשונה המרכז ימשיך להתבסס על תכני הספר "שפה מספרת תרבות – חלק ב'" – נושאים דקדוקיים ואוצר מילים.

 במחצית השניה נבחר ספר אחר.

ישולבו גם קטעי עיתונו  ממקורות נוספים – בעיקר מהעיתון בערבית קלה "עלא פכרה".

דרישות: נוכחות, השתתפות בשיעורים, הכתבות, הכנת שיעורי בית והגשתם לעתים.  אולי גם פרוייקט סיום אישי.

ההערכה : תתייחס לדרישות המרכז. 

מגמת ערבית

מיועד לתלמידים משכבות גיל שונות שלמדו חומר לבגרות של יחידה אחת בתשע"ה (עם הערכה פנימית) ומעוניינים להמשיך השנה בלימודי ערבית מעמיקים, כחלק מהעמקת הידע שלהם בשפה.

 

מטרה ותכנים

נמשיך בלימוד הערבית, הספרותית והמדוברת כאחת, תוך קריאת טקסטים, האזנה לשירים, משחקים ועוד.

השנה ננסה "לצאת החוצה" יותר – לסיורים, הצגות, ועוד.

דרישות: נוכחות, השתתפות בשיעורים,  הכנת שיעורי בית והגשתם לעתים.

ספרדית


ספרדית למתחילים ולממשיכים


רוני קלאוס

מיועד לתלמידי החטיבה העליונה, שמעוניינים ללמוד ספרדית במסגרת המסע, כולל כאלה שלמדו במרכז בתשע"ג או או בתשע"ב. הלימוד יעשה בקבוצה אחת או שתיים, בהתאם לתלמידים שיגיעו בתחילת השנה.

מטרת הקורס

להיות מסוגלים לנהל שיחה קלה בספרדית, לרכוש את היסודות הדקדוקיים של השפה הספרדית, ללמוד להכיר גם מאפיינים תרבותיים הקשורים בספרד ובעולם הדובר ספרדית.

תכנים

קריאה וכתיבה, הגיה, אוצר מילים בסיסי (בעיקר היכרות ושיחה קלה), הטייה של פעלים מרכזיים.  חלק זה של הקורס יתבסס כנראה על הספר "ספרדית בשפה פשוטה" (הוצאת מנטור). מעבר לכך, בנושאים התרבותיים, נעסוק מעט בקולנוע ספרדי ואולי גם בשירים, או בנושאים אחרים שיעלו במהלך השיעורים, עם דגש על נושאים שיעלו התלמידים.

דרישות: נוכחות, הכנת שיעורי בית. אולי גם פרוייקט סיום אישי.

ההערכה : תתייחס לדרישות המרכז. 


אנגלית

אנגלית : שרי אברהם, שלומית פינק, ענבל אנג'לקביץ', יפעת אלפר ורויטל בלסון

צוות האנגלית שלנו נשאר יציב  השנה. יפעת מלמדת 3 קבוצות: ו, ח וכיתה י 4 יחידות,, שלומית שמלמדת את כיתות ג', ד' וקבוצה אחת של ה',, ענבל שתלמד קבוצה בחטיבה ושתיים ביסודי, רויטל שמלמדת חטיבהותיכון(פירוט חלמטה) ואני מלמדת קבוצה אחת בחטיבה ובתיכון. רייצ'ל יצאה לשנת שבתון ותחזור בעז"ה שנה הבאה.

כמו בשנה שעברה, כל ילד אשר יבחר ללמוד אנגלית השנה, ולמד אנגלית בשנה שעברה בבית הספר, כבר משובץ לקבוצה המתאימה לו. הוא יקבל את השיבוץ מהחונך שלו או יכול לפנות אלי, בשיעורים המתאימים לכך במערכת בשבוע הראשון.

ילדים חדשים בבית הספר, ילדים שלא למדו בעבר אנגלית ורוצים להתחיל או ילדים שלמדו בעבר - הפסיקו ורוצים לחזור, יגיעו אלי בשעות שיוקצו לכך בשבוע –שבועיים הראשונים, יעברו אבחון וישובצו לקבוצה המתאימה להם.

השנה נלמד אנגלית מכיתה ג' בשתי קבוצות מקבילות בכדי להקטין את גודל הקבוצה, שם נתמקד בדיבור, שירים, אותיות וראשית הקריאה, ועד יב' – לבגרות.

שעות מרחב אנגלית - מוצעות שעות מרחב באנגלית המציעים אפשרות לעבודה אישית מונחית למי שזקוק לתגבור, הרחבה, העשרה, השלמת פערים או רוצה להתפתח לכיוונים אחרים בתחום האנגלית. עם כל תלמיד תקבע תכנית אישית לטווח למספר מפגשים, ואח"כ יבחן הרצון להמשיך. שעות המרחב מתאימות לילדים שמסוגלים לעבוד עצמאית, ולא נועדו להנחלת השפה. שעות המרחב הצתמצמו הרבה השנה בגלל מהות וצו השעה. לפתרונות ספציפים ניתן לפנות אלי.

אני מאחלת לכולנו שנה טובה ופורייה ועומדת פה לרשותכם.  שרי

 מרכזים של המורה רויטל 

מרכז אנגלית לכיתה ז' – E

ימים ושעות:

יום א' שעה  6

יום ג' שעה 5+6

יום ה' שעה 1

מרכז זה מיועד לתלמידים מתקדמים מאוד עפ"י מיפוי שנערך שנה שעברה וילמדו עם ספר בשם

Keep Thinking   המתאים לתלמידי הקבצה א' של כיתות ח'. המרכז יתנהל באנגלית ברב המכריע של הזמן ויתמקד בהרחבת אוצר מילים, הבנת הנקרא, כישורי שיחה וכתיבה.

מרכז אנגלית לכיתה ח' – F

ימים ושעות:

יום ג' שעה 4

יום ה' שעה 2+3

מרכז זה מיועד לתלמידים מתקדמים מאוד מכיתה ח' אשר ילמדו בספר בשם Master Class  אשר מתאים לתלמידי הקבצה א' של כיתות י'. לאחר היכרות עם התלמידים והיכולות שלהם יותאמו חומרי לימוד נוספים לפי הצורך. המרכז יתנהל באנגלית ויתמקד  בהרחבת אוצר מילים, הבנת הנקרא, כישורי שיחה וכתיבה.

מרכז אנגלית לכיתה ט' – G

ימים ושעות:

יום א' שעה 1+2

יום ה' שעה 4

יום ו' שעה 3

מרכז זה מיועד לתלמידי כיתה ט' שילמדו עם ספר חדש בשם Imagine . המרכז יתנהל ברב המכריע של הזמן באנגלית ויתמקד בכל כישורי השפה קריאה, כתיבה, כישורי שיח והבנת הנשמע. 

מרכז אנגלית לכיתה י"א – 4 יח'

שעות וימים:

יום ב' שעה 2 (במחצית א') תמצא שעה בתיאום עם התלמידים למחצית השניה

יום ג' שעה 2

יום ה' שעה 5+6 עם ענבל

מרכז זה מיועד לתלמידים אשר בחרו לעשות בגרות באנגלית בהיקף של 4 יח'. המרכז יכין את תלמידים לשאלוני בגרות D בספרות אנגלית ושאלון E המבוסס על טקסט UNSEEN    וקטע של הבנת הנשמע. המרכז מתוגבר על ידי מורה נוספת בחצי מהשעות על מנת לסייע לתלמידים באופן אישי או בקבוצות קטנות.

מרכז אנגלית Z -

ימים ושעות:

יום א' שעה 5

יום ג' שעה 1

יום שישי שעה 4

מרכז זה מיועד לתגבר תלמידים שצריכים עזרה ברכישת יסודות הקריאה וההבנה באנגלית. המרכז הינו רב גילאי ומיועד למספר קטן של תלמידים על מנת לאפשר יחס אישי ועבודה פרטנית או בקבוצות מאוד קטנות.

מרחב אנגלית

יום ג' שעה 3

המרחב מיועד לסייע לתלמידים בהכנת שיעורי בית, ביצוע משימות, השלמת חומר לימודים או התאמת העשרה לפי הצורך.