מדעים


בית קשת

ג-ד

ה-ו

חט"ב

חט"ע

שעשועי מדע וקסם- ענת

טבע עירוני- דפנה

על אנשים וחיות (מחצית דינוזאורים ומחצית האדם הקדמון)-דפנה

ערוגות- איגור

טבע- לירון

סדנת מדעים- דפנה

ערוגות - איגור

מדעים ה'– לירון

מדעים ו' -לירון

ערוגות - איגור

ערוגות  – איגור

חקר מדעי – נורית

מדעים ז'- נורית

מדעים ח-ט מתחילים' – נורית

מדעים ח-ט' ממשיכים- נורית

מדעים י'- לירון

כשאומרים " מדעי הטבע והסביבה" מתכוונים להמון דברים:

יש שמתכוונים לפיצוצים, קסמים ולניסויים מגניבים,

יש שחולמים על בניית דגמים ורובוטים,

יש מי שאוהב להכיר ולטפל בחיות,

יש מי שמתעניין בכוכבים וגלקסיות רחוקות.

יש מי מאוד מסתקרן ממה שקורה בתוך הגוף פנימה.

יש מי שעודר, זורע, שותל וקוטף את הסלט שלו בגינה.

יש מי שאוהב להכיר את הארץ דרך הרגלים ולבשל בשדה.

וכמובן, שיש הרבה שאוהבים גם, וגם וגם........

השנה, יש המון אפשרויות לכל האוהבים גם וגם:

לבית קשת:

שעשועי מדע וקסם: ענת אופק

נשתעשע בניסויים מדעיים  המשלבים תכונות פיסיקליות, כימיות, מבנה החומר. ניסויים בהם נוכל להשתתף, לחוש, לגעת, ללמוד, לחוות וליהנות. בשילוב של קסמים, תרגילים לפיתוח היצירתיות, חשיבה אחרת, תעתועים, שאלות של "למה ומדוע" ומשחקי חשיבה, נגיעות בשפת מורס,  כתב סתרים ועוד . סקרנות וחוויה ילוו את באי המרחב. הנוכחות במרחב הינה רשות.

טבע (בית קשת) - דפנה כהן

במרכז נכיר את הטבע הקרוב לנו, זה שממש מתחת לאף. נעסוק בעונות השנה ובתופעות מחזוריות, נכיר את עולם החי והצומח שסביבנו ונלמד איך האדם משפיע על הסביבה.

נלמד ונחווה בכיתה ובחוץ. לא חייבים לדעת לקרוא. שעה בשבוע.




חיות וחוויות (בית קשת)  - דפנה כהן

במרכז נכיר את עולם בעלי החיים.

איפה גרות החיות? איך זה שהברווז יוצא יבש מהמים? מה המשותף בין צפרדע לזיקית? לפינגווין יש נוצות או פרווה? איזה חיות יכולות להאיר? בעלי חיים רואים כמונו? כמה רגליים יש למרבה רגליים? מה צריך כדי לחיות על העצים? יש חיה שאין לה עיניים? למה הנחש מוציא את הלשון? מי קבע שהאריה הוא מלך החיות?  כמה סוגים של בעלי חיים יש בשטח

בית הספר? לאיזו חיה יש רגליים והיא הולכת על הראש?

לא חייבים לדעת לקרוא. שעה בשבוע.


ליסודי:


סדנת מדעים ג'-ד'-דפנה כהן

ננסה, נעשה, נשאל, נבדוק, נחקור, נשער, נתכנן, נרשום, נחווה

ושוב... ננסה, נעשה, נשאל, נבדוק, נחקור, נשער, נתכנן, נרשום, נחווה...

נדבר על נושאים מדעיים, נחקור תופעות ונבנה מוצרים חשמליים.

חלק מהנושאים בהם נעסוק- חומרים ותכונותיהם, כמות ונפח, בעירה, חשמל.




מדעים ג'-ד' : לירון

נכיר את העולם שסביבנו ובתוכנו. נתחיל מעולם הצומח דרך פגישה עם עץ הזית בחצר ביה"ס וסיורים בסביבה הקרובה.  נמשיך בהיכרות עם עולם החומרים הקרוב לנו וגם זה שרחוק יותר. נלמד קצת על מערכת השמש והחלל ונסיים במסע פנימה אל תוך גופנו.

הלמידה תשלב תכנון ניסויים, עבודה במעבדה, תצפיות, היכרות עם מושגים מדעיים, עבודה אישית וקבוצתית.

במרכז נדרשת נוכחות חובה והשתתפות במשימות הכתה והבית לפי הצורך.

שעתיים שבועיות.

 

מדעים ה': לירון

השנה נכיר לעומק את גוף האדם. נתחיל מהחוץ אל הפנים. נבדוק מה מייחד כל אחד מאיתנו ומה המשותף לנו ולכל היצורים החיים. נראה כיצד פועל המדע בשרות המשטרה ונצלול אל מערכות הגוף השונות ונבין מהם הדברים ההופכים את הגוף שלנו לכזו מכונה מצליחה.

הלמידה תשלב תכנון ניסויים, עבודה במעבדה, תצפיות, היכרות עם מושגים מדעיים, עבודה אישית וקבוצתית.

במרכז נדרשת נוכחות חובה והשתתפות במשימות הכתה והבית לפי הצורך.

שעתיים שבועיות.

 

מדעים ו' : לירון

השנה נתמקד בכוחות המניעים אתל העולם וגורמים לשינויים אותם אנו חווים כל יום וכל רגע. נלמד על אנרגיה, נכיר סוגי אנרגיה שונים ונראה כיצד מתגלגלת לה אנרגיה.

נתנסה בהפקת חשמל בדרכים שונות ונבנה מכונה המבוססת על גלגולי אנרגיה.

הלמידה תשלב תכנון ניסויים, עבודה במעבדה, תצפיות, היכרות עם מושגים מדעיים, עבודה אישית וקבוצתית.

במרכז נדרשת נוכחות חובה והשתתפות במשימות הכתה והבית לפי הצורך.

שעתיים שבועיות.




 

לחטיבת ביניים:


מדעים ז'  –נורית רון

המרכז פותח דלת סתרים ומאפשר הכרות עם עולם כל כך זעיר שאת רובו שום עין לא רואה. עולם שמרכיב את גופנו ואת כל החומרים שסביבנו. בסמסטר א' – נגלה ממה מורכבים חומרים שאנחנו פוגשים בכל יום, כמו מים, אויר, סוכר ועוד. נכיר כיצד הם "מתנהגים" במצבי הצבירה השונים ונבין תופעות שעד היום חשבנו שהן "קסמים". בסמסטר ב' – נכיר את המיקרוסקופ ומבנה התא וגם את המושג אנרגיה וגלגוליו בטבע.

הנוכחות בשעורים חובה, אין צורך בידע מוקדם. המרכז מהווה בסיס להמשך העמקת הלמידה במרכזי מדעים מתקדמים יותר.


 מדעים ח'- נורית רון

נכיר סוגים שונים של חלקיקים כמו אטומים, מולקולות ויונים. נצלול אל תוך האטום, נכיר את המבנה שלו, איך נוצרים קשרים בין אטומים ואיך כל זה קשור לחומרים מהם מורכב העולם סביבנו.  הנוכחות בשעורים חובה. יש צורך בידע קודם על המבנה החלקיקי של החומר (מדעים ז'), במקביל למרכז יתקיים מרחב מדעים לתגבור.


מדעים ט'- נורית רון

נתמקד בנושא כימיה של חומרים. נכיר לעומק מה קורה במהלך תגובה כימית בין חומרים, נתוודע למרכיבים המולקולאריים של חומרים המוכרים לנו וגם חדשניים, נחקור סוגי אנרגיה והשפעת השימוש בחומרים על איכות החיים. הנוכחות בשעורים חובה. יש צורך בידע קודם על המבנה החלקיקי של החומר (מדעים ז'), במקביל למרכז יתקיים מרחב מדעים לתגבור.


לחטיבה העליונה:

מדע וטכנולוגיה לכל – י' : לירון

המרכז מיועד לתלמידי י' שאינם מתמחים במדעים ומהווה יחידה 1 שהיא חובה לקבלת תעודת בגרות.

מטרת המרכז היא להקנות אוריינות מדעית כשילוב של ידע מדעי בסיסי, מיומנויות הדרושות לאזרח העתיד ופיתוח עמדות כלפי מדע וטכנולוגיה.

פיתוח האוריינות המדעית יכול לאפשר לתלמיד להעריך יוזמות מדעיות, להבין מהם העקרונות על פיהם מתנהל עולם הטבע ולחוות אותו, לחשוב חשיבה ביקורתית ועצמאית, להפעיל שיקול דעת בבחירה בין אלטרנטיבות, לנקוט עמדה מושכלת לגבי סוגיות חברתיות בעלות נגיעה מדעית-טכנולוגית ולהתמודד עם אתגרים הכוללים מרכיבים כמו עובדה ופרשנות, מספרים ותבניות, טיעון הגיוני וחוסר ודאות.

בסמסטר א' נלמד מיקרוביולוגיה בתחום מדעי הטבע.

בסמסטר ב' נלמד על איכול האויר סביבנו בתחום מדעי החומר.

הלמידה תשלב תכנון ניסויים, עבודה במעבדה, תצפיות, היכרות עם מושגים מדעיים, עבודה אישית וקבוצתית.

במרכז נדרשת נוכחות חובה והשתתפות במשימות הכתה והבית לפי הצורך.

שלוש שעות שבועיות.



גנטיקה ואתיקה - י-י"ב - מירב

גנטיקה ואתיקה – שתי מילים לועזיות המרמזות לנו על הצפוי לנו השנה: גנטיקה – חידת התורשה: מה הן בכלל תכונות ? אילו תכונות עוברות בתורשה, ואילו לא ? מה בין תורשה לסביבה – מה נתון מראש ומה אנחנו יכולים לשנות ? איך עוברות תכונות מהורים לילדים, ולמה לפעמים תכונות עוברות רק מסבים לילדים ? איך מאתרים מחלות גנטיות ? האם הידע שיש לנו היום מאפשר לרפא אותן, או למנוע אותן ?

קצת כימיה, הרבה ביולוגיה. ועוד יותר מזה פילוסופיה ומוסר - אתיקה – מה היתרונות והחסרונות של הידע הגנטי שלנו ? האם הידע שלנו בגנטיקה ובתורשה מאפשר לנו לייצר אדם לפי הזמנה ? מה המשמעות של עובדה זו ? מה נגזר מכך על עתיד המין האנושי ?

המרכז מיועד לתלמידים שיכולים ומעוניינים להמריא קצת למעלה, לחפור קצת לעומק, לשאול הרבה שאלות שנשארות ללא תשובה, ולהתמודד עם הרבה מילים ארוכות בלועזית.

המרכז מיועד לתלמידי החטיבה העליונה, ואינו חלק מהדרישות לקבלת תעודת בגרות, אלא מרכז העשרה.

במרכז נדרשת נוכחות חובה והשתתפות בפעילויות בכיתה ובמשימות בבית לפי הצורך.